Onder de vlag ATenD lever ik sinds 2001 maatwerk af als coach, teamcoach en trainer. Meebewegend vanuit een vaste basis en vanuit mijn sterke kanten: ik luister en vraag door en help je tot een oplossing te komen. Ondertussen ontwikkel ik me verder. In 2013 ben ik NLP Master Practitioner geworden. Hier lees je mijn verhaal van opleider naar begeleider en coach.
Groeien en mezelf ontwikkelen door kennis vergaren
Ik heb iets met leren. Dat is niet zo gek voor een opleider, begeleider en coach. Niet alleen kom ik uit een ‘nest’ waar de waarde van diploma’s maatgevend is; die heb ik gehaald, zoals het hoorde. En ik vond het meestal leuk. Go with the flow, van het gymnasium naar de universiteit en afstuderen. Vanuit mijn ‘jonge hondenarrogantie’ dacht ik dat ik klaar was en aan de slag kon. Wat een beetje waar was, maar ook weer niet. Bij mijn eerste baan bleek mijn kennis heel interessant, maar de praktijk de beste leerschool. Want ik moest nog zoveel leren, hoewel ik toen vond dat de wereld van mij te leren had… leren was meer dan wat in boeken stond, ook al kunnen die boeken je aardig op weg helpen. Maar ik wist dat zoveel jaar geleden nog niet.
Hoe werk werkt als je net begint
Ondertussen ben ik het zelf gaan uitvinden, hoe werken nu werkt. Coaching en begeleiding op het werk op die terreinen was er niet. Of ik zag het niet. Na enige tijd ben ik de opleiding gaan doen die mij tot opleider maakte. Daarbij ontmoette ik mensen die het steeds over ‘het hier-en-nu, dissociëren, associëren, modelleren, leren aan elkaar en van elkaar’ hadden. Termen waarvan ik nog maar net de betekenis leerde kennen en die ik op de universiteit niet heb gehoord. En eerlijk is eerlijk: ik kreeg er ook af en toe jeuk van. Weerstand is normaal, zeker bij het leren van dingen die niet in je comfortzone zitten. Spannender werd het als het over mij ging: want hoe moet je reflecteren op je eigen leren, als je nog moet leren reflecteren? Hoe vaak ik met het zweet in mijn handen in de groep heb gezeten, die geen klas was, maar een leergroep. Ook dat nog…
Ervaringskennis opdoen stimuleert groei
Dat die kennis vanzelf zou komen door het leven zelf wist ik onbewust wel; ervaringskennis, kennis door interactie met anderen, via leermeesters die ik in allerlei omgevingen heb ontmoet. Dat maakte dat ik veel kon vallen en daarna ook weer op kon staan. Zonder blauwe plekken en geschaafde knieën geen groei, toch?
Bronnen vinden in jezelf
Dat ik een opleider ben die mensen vooral wil zien groeien is door die praktijk een feit. Dat ik dat doe vanuit de overtuiging dat mensen de bronnen daarvoor in zichzelf hebben, maakt mij daarbij tot een positieve coach. En dat ik geloof dat mensen in staat zijn zich andere vaardigheden aan te leren bovenop de al aanwezige, spreekt de trainer en procesbegeleider in mij aan.
Leren is mijn drive. Daarom werk ik het liefst met volwassenen die -net als ik- hebben geworsteld met hun leren.
Soft skills: realiteit in een agile werksetting
Is dit zweverig? Nou nee, ik zou zeggen: soft skills zijn de realiteit in onze arbeidsomgeving. Wie niet naar zichzelf durft te kijken in deze tijden waarin een diploma relatief is, gaat het niet redden: competenties als ‘kunnen samenwerken, vaardig omgaan met veranderingsprocessen, je kunnen handhaven en prettig voelen in een interculturele en multiculturele setting‘ worden met de dag belangrijkere en hardere criteria op een arbeidsmarkt, crisis of niet, tegenstroom of niet. Je terugtrekken in je eigen cocon helpt niet. De wereld is met elkaar verbonden, en deze vaardigheden maken die wereld tot wat het is.
Met ATenD draag ik mijn steentje bij aan de economie, aan de samenleving, aan ontwikkelen en aan diegenen die ik verder kan begeleiden in zijn of haar persoonlijke ontwikkeling.
Wil je meer info over (e-)coaching en teamcoaching door ATenD? Gebruik dit formulier en Amalia Deekman neemt contact met je op. Lees ook mijn pagina over het privacybeleid van ATenD. Ondersteund door Fast Secure Contact Form